Sabtu, 4 Jun 2011

READMALAYSIA 2011 : Memperkasa Budaya Membaca

ReadMalaysia`11 merupakan pesta buku anjuran MINES Event Sdn.Bhd. Pada tahun 2011, penganjuran ReadMalaysia merupakan penganjuran tahun ketiga dan pada kali ini ia dianjurkan bersama oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Ia telah bermula pada 27 Mei hingga 5 Jun 2011 dengan disertai sebanyak 116 pemamer yang terdiri daripada agensi kerajaan dan swasta. Dalam penganjuran tersebut, pelbagai koleksi buku dijual kepada pengunjung selain jualan bahan-bahan lain seperti permainan pembelajaran, makanan dan alat tulis.

Sepanjang penganjuran tersebut, pelbagai aktiviti telah diadakan seperti Spelling Contest, Sesi Buku Kegemaran Saya, persembahan artis jemputan, forum mengenai pembacaan, mewarna dan pelbagai aktiviti menarik lagi.

Mereka yang berkesempatan ke ReadMalaysia`11 pasti akan melihat satu situasi yang amat baik dalam kita memperkasakan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia. Kita perlu tahu, dalam mencapai Wawasan 2020 iaitu membentuk sebuah negara maju, budaya masyarakat Malaysia perlulah terlebih dahulu diterapkan dengan budaya masyarakat maju. Salah satu budaya masyarakat maju adalah dengan menjadikan amalan membaca sebagai salah satu budaya hidup. Ibarat slogan Kempen Membaca yang diterajui oleh Perpustakaan Negara Malaysia "Bangsa Membaca Bangsa Berjaya", ia harus menjadi pegangan yang kuat dalam setiap individu kerana melalui pemahaman yang mendalam terhadap slogan itu, akan mencetuskan satu fenomena pembacaan yang hebat di Malaysia. Dengan itu barulah masyarakat kita akan menjadi masyarakat yang berpengetahuan dan bermaklumat.

ReadMalaysia`11 memaparkan visual sebenar dimana tahap budaya membaca masyarakat Malaysia. Dengan kehadiran masyarakat yang tidak putus-putus, boleh disimpulkan memang masyarakat kita telah mengamalkan amalan membaca selain menjadikan buku sebagai keperluan. Kerana itu, berduyung-duyung masyarakat mengambil peluang untuk mencari koleksi bahan bacaan yang diingini.

Seharusnya program ilmu sebegini harus diteruskan dan perlu difahami, tanggungjawab melahirkan bangsa bermaklumat bukanlah terletak pada bahu Kerajaan semata-mata, malah individu dan syarikat-syarikat
swasta turut bertanggungjawab bersama-sama kerajaan berkempen untuk melahirkan masyarakat yang bermaklumat menerusi memperkasakan budaya membaca. Inilah yang dibuktikan oleh MINES Event Sdn. Bhd dengan memainkan peranan penting dalam menjayakan aspirasi Kerajaan melahirkan masyarakat berbudaya maju dengan penerapan amalan membaca secara beterusan. Tahniah diucapkan kepada seluruh warga MINES Event Sdn. Bhd.
















































Tiada ulasan:

Catat Ulasan